Sunday, November 11, 2012

Kisah saya dan Pemuda gentleman.


Suatu petang, semasa nak pulang ke rumah, saya berhadapan dengan satu insiden yang bagi saya 'kurang biasa' :)

Masa tu, saya dan kakak saya nak naik bas pulang ke rumah.
Keadaan sedikit tergesa-gesa bila semua orang berpusu nak balik.

Kami pun antara yang tergesa-gesa. :)

Sesampainya kami di bas yang mahu dinaiki, kami terhenti dihadapan bas.

Berkira-kira mahu naik atau tidak.

Tempat yang kosong cuma ada di tempat paling belakang. Ada dua seat kosong dan di tepi kiri kanan adalah lelaki.

Hmm. Saya pandang kakak, kakak pandang saya.
Naik ke tak? Naik ke tak?

Sedang kami berfikir-fikir, ada seorang pemuda berbaju putih, berkopiah putih yang duduk di seat bahagian depan bersebelahan seorang makcik memerhati kami.

Seperti tahu apa yang kami fikirkan dan risaukan, dia dengan segera beralih ke seat kosong dibelakang.

Saya terkesima. Tak sangka dia akan beralih.

Oh. Saya dan kakak sedikit gembira.

"Oh. Gentleman pemuda tu" hati saya berkata.

Bukan senang nak jumpa pemuda macam tu. Sebab sebelum ni, saya pernah je hadapi situasi dimana lelaki tak nak beralah.

Selalu saya hadapi situasi dimana saya dibiarkan bersesak di dalam bas. Sedang ada lelaki yang senang lenang duduk hanya memandang saya tanpa simpati.

Dan ada juga lelaki yang sanggup membiarkan saya 'duduk terpaksa' disebelah lelaki, tanpa rasa bersalah hinggap di hatinya.

Huh.

Namun hari ini, ada seorang pemuda yang sensitif hatinya. Alhamdulillah.

Beginilah pemuda yang dicari, pemuda yang diharap lebih ramai mendiami bumi. :)

Mungkin ianya pernah anda alami, Alhamdulillah, bukan semua orang akan alami kan? :)

Apapun, mudah-mudahan kita menjadi antara yang akan menjaga saudara muslimah kita walau di mana kita berada. :)

Jom, jadi seperti pemuda itu! :)
Jom, sensitifkan hati ke arah yang baik. :)

InshaAllah. :)
Demi agama, Demi Allah. :)

Sebar Bahagia!

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana Sebar Bahagia. Teruskan Memberi!