Monday, September 17, 2012

Kisah: Pernikahan itu indah?


Suatu ketika itu,

kakak mengingatkan saya tentang beratnya tanggungjawab seorang suami.

Pada saat suami melafazkan akad nikah, di situlah dia bermula menjadi sangat berani untuk memikul segala tanggungjawab yang akan terbeban di bahunya.

Suami bertanggungjawab segalanya atas perbuatan si isteri. Berani tak berani?

Dosa sendiri tidak tertanggung, mahu tanggung dosa orang lain?

Namun, berapa ramai lelaki yang ingat akan hal ini? Hatta, berapa ramai yang tahu hakikat hal ini?

Sekarang ni, ramai yang bernikah kerana mahu menghalalkan perhubungan. Semata. Ramai yang lupa akan hal tanggungjawab sebenar sebagai suami dan juga isteri.

Kalaulah semua lelaki sedar akan hal ini, maka InshaAllah tidak akan ada yang bermain dengan hal pernikahan. Ia bukan hal samarinda.

Kadang-kadang, saya tidak habis fikir,

"Dari mana datangnya keberanian seorang lelaki untuk mengahwini seorang perempuan?"

Dan selalu saya terdetik,

"Apa yang ada di fikiran seorang lelaki untuk membuat keputusan berat ini yakni bernikah?"

Tidakkah mereka ketahui yang pernikahan ini suatu 'pertaruhan'?

Ya. Dulu, saya melihat pernikahan ini indah-indah,
namun kini, saya memandang ia jauh ke depan dan saya memandang ia dengan lebih realistik.

Saya sentiasa mencari jawapan untuk persoalan-persoalan itu. Dan, saya sentiasa mahu menambah rasa tentang hal pernikahan ini.

Saya mahu jadi matang. Saya mahu yang baik-baik bukan sekadar yang sweet-sweet. Saya bukan anak remaja yang mahu suka-suka, manja-manja, sweet-sweet.

Saya ada matlamat.

Dan saya tahu, Pernikahan itu,
Tidak semudah mengajar breathing exercise.
Titik.

#Muhasabah. Koreksi.
#Ada sesuatu yang perlu difikirkan semula.
Allah, beri aku Nur.
 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana Sebar Bahagia. Teruskan Memberi!