Wednesday, August 29, 2012

Kisah: Running Man?


Running Man yang bukan sekadar 'running'. 

Sejak dulu lagi, saya selalu tengok kawan-kawan saya tonton Running Man. 

Selalunya, saya akan duduk dan tengok mereka dari jauh. Mereka gelak, mereka sengih bila tengok Running Man.

Oh. Best sangat ke? :O

Dulu, saya pernah 'try-try' tengok bersama mereka, tapi, akhirnya saya pening. Macam serabut je. >___<

Dulu, saya jujurnya tak tahu apa itu Running Man. Cerita kah? Filem kah? Drama kah? Apakah?

Walking Man takde? Kenapa kena Running?

Haha. :D

Tak lawak pun Nur.. :p

Okay. Ni semua saya cerita, dulu, dulu dan dulu. Kalau dulu saya tak tahu apa itu Running Man, so kawan-kawan rasa sekarang saya tahu ke? ;)

Hihi. ^__^

Sebenarnya, sekarang ni, saya pun tak tahu sangat. Cumanya, baru-baru ni saya ada 'ilmu' sedikit berkenaan Running Man. 

Yeay. :) Hehe.

Yang saya tahu, Running Man ni macam game show, eh? Ke Reality Show? Ah, mana-mana lah. Dan, ada kumpulan kan? Kan? :)

Oh. Nama-nama pelakonnya saya tak tahu. >__<

Okay, dah, dah, berbalik pada 'kisah saya'. 
Macamni, baru-baru ni, saya memberi diri saya masa untuk tengok Running Man bersama adik saya. 

Saya tengok episod yang keberapa pun saya tak tahu, tapi yang saya tahu episod tu episod diorang main bola. (Ada sesape tahu? ;)) --> Episod 96. (Baru edit.:P)

Dalam episod tu saya dapat banyak hikmah. Huu. Best. Di samping gelak-gelak melihat keletah dan kecomelan mereka, ada hikmah yang tersirat. :)

Dalam episod tu, sorang pemain bola berpasangan dengan sorang peserta Running Man dalam satu kumpulan VS dengan kumpulan Running Man dalam perlawanan bola.

Kemudian, menariknya game ni, semua peserta Running Man diberi 'kuasa' tersendiri. Masing-masing ada kuasa yang berbeza. Mereka akan gunakan kuasa mereka dalam permainan tu. :)

Okay, awal-awal nampak cam mengarut dan takde fungsi pun kuasa mereka tu. Tapi bila dah masuk second half, kuasa mereka makin terserlah dan sangat bermanfaat untuk kumpulan Running Man.

Masa first half, memang kumpulan Running Man tu kalah sebab mereka takde skill main bola + tak reti lagi guna kuasa mereka. Huhu. Kesian. Tapi, bila dah mereka berbincang untuk perlawanan di second half, mereka nampak lebih teratur dan mereka mampu menyaingi kumpulan si pemain bola tu.

Huhu. Okay, nampak macam cerita saya ni berbelit.
Kawan-kawan faham ke?
Allahu, failed lah saya dalam bercerita. =_="

Apapun, sebenarnya apa yang saya nak sampaikan adalah:

Dalam kehidupan kita ni, Allah dah beri kita kelebihan masing-masing yang pastinya berbeza setiap seorang. 
Jika saya boleh ni, awak boleh tu. 
Jika dia boleh memasak, awak boleh berdebat. Lain.

Hanya saja, kita reti atau tidak untuk manfaatkan kelebihan kita?
Ada orang yang ada kelebihan, tapi gagal memanfaatkannya sehinggakan kelebihannya itu sia-sia. Macam peserta Running Man tadilah. Ada sorang peserta tu ada power untuk gerakkan tiang gol, tapi dia tak tahu macamana dan bila nak guna power tu. Jadi, SIA-SIA je lah power dia tu. 

Kan? 

Macam kita. Kalau kita ada kelebihan bercakap, ada kelebihan mencurah idea, tapi kita malu. Malu nak ke depan. Tak ke sia-sia kelebihan kita tu? :)

Dan, saya percaya, takde seorang pun manusia yang Allah cipta, tiada kelebihan. 

BIG NO!

Kerana apa? Kerana Allah tidak mencipta sesuatu itu sia-sia. Allah itu Maha Bijaksana. Sebenarnya, kita je yang tak tahu nak cungkil kelebihan kita dan tak tahu nak manfaatkan bagaimana.

Ok selesai berkenaan kelebihan. :)

Yang seterusnya daripada Running Man,
saya dapati yang kita ni perlukan masa. Masa untuk 'polish' kelebihan kita.

Ya. Allah lihat kesungguhan kita. Usaha kita. Doa kita.
Contohnya, kita ada kelebihan menulis, kita pandai menulis. Tapi, kita perlukan masa untuk kita bergelumang dengan penulisan.

Kita kena usaha baca macam-macam tulisan, kita kena usaha banyak mendengar macam-macam idea, kita kena usaha menulis sedikit demi sedikit, kita kena doa banyak-banyak untuk dapat redha Allah, dan sebagainya.

Ha, kita kena ada masa untuk merancang strategi untuk memanfaatkan kelebihan kita. 

Macam Running Man tadi. :)
Masa second half, selepas perancangan dan penelitian mereka, mereka mampu gunakan kuasa mereka sebaiknya. 
Mereka juga perlukan masa untuk membiasakan diri dengan kuasa yang mereka ada. 

Kita juga begitu. Perlukan masa untuk 'biasakan' diri dengan kelebihan kita. :)

Faham? Alhamdulillah. :)

Okay, yang ketiga, kerjasama. :)

Dalam hidup bermasyarakat, kita perlu kerjasama. Kalau hidup sorang-sorang dengan kelebihan sendiri, kita tidak mampu hidup bahagia.

Tak percaya? Cubalah. :)

Macam saya cakap tadi, kalau saya boleh ini, awak boleh itu.
Dan, bila kita bergabung dan berkerjasama, kita akan boleh ini dan itu.
Power kan? :)

Haa... Kan hebat tu? ♥

So, apa yang penting?
Kerjasama! 

Ingat, hebat macamana pun kita, kita tidak pernah sempurna untuk berjaya.
Kita adalah aset untuk orang lain, dan orang lain adalah aset untuk kita.
Kita saling memerlukan. Jadi, jangan sombong, jangan melangit ke atas sehingga lupa untuk menunduk ke bawah. :)

Alhamdulillah. :)
Itulah antara tiga hikmah yang saya dapat dari Running Man. Sebenarnya, banyak lagi, tapi tu je yang termampu saya tulis. :)

Hebat kan Allah?
Di sebalik sesuatu itu, Allah mahu mengajarkan sesuatu pada saya. Saya fikir pada awalnya, saya mungkin hanya akan gelak-gelak menonton Running Man.
Tapi sebenarnya tidak sama sekali. Allah tidak mahu membuat saya lupa, lantaran itu Allah mendidik hati saya.

Allahu Allah. Bersyukur rasa hati bila Allah sentiasa buat saya berfikir dan berfikir tentang kebesaran dan keindahan takdirNya. :)

Ya. Begitu juga untuk kawan semua. 
Jangan kita berhenti berfikir. :)

Berfikir dan berfikirlah. Jangan gelak-gelak saja. ♥

Akhir bicara Running Man,
"Isilah hatimu selalu dengan rasa kebersamaan dengan Allah. Jangan lupa Allah walau sedetik kerana Allah tak pernah lupakan kita."

Salam Sebar Bahagia! ♥

3 comments:

  1. awk tgk running man, awk dapat semuua ni kan..
    tapi sy tgk running man, saya cuma dapat enjoy je..
    huk.huk
    terima kasih sebab membuka mata saya untuk menilai sesuatu itu dengan mendalam..
    selamat menonton running man episod yang lain pula..
    ;)

    ReplyDelete
  2. Sama-sama. :)

    InshaAllah, lepas ni kita jangan lupa untuk sentiasa ingat Allah dan berfikir tentang hikmah yang Allah nak beri. :)

    ReplyDelete
  3. Dulu masa saya tak ada Astro.. Kawan2 asyik cerita je pasal Running Man.. Saya pun tak faham jugak. Tiba2 dah keluar dekat TV2 saya pun layan. Lawak dan menghiburkan, fuhh tengok RM lepas study gerenti keluar balik ilmu kita.

    Tapi lepas ibu start langgan Astro, setiap hari Jumaat lepas saya study mesti layan. (:

    Kadang2 dalam karangan pun guna jugak nama karekter2 diorang tu terutama sekali Song Ji Hyo.. Comel dia..

    Siapa kata Korea tak membantu dalam pelajaran?

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana Sebar Bahagia. Teruskan Memberi!