Sunday, August 12, 2012

Dialog: Kisah Saya dan Seorang Makcik


Pada suatu petang yang terik, saya dan Housemate saya sedang menunggu bas untuk pulang ke Puncak Alam. Tetiba, datang seorang makcik duduk di sebelah saya.

Mak Cik: Mahu naik bas balik mana?

Saya: Puncak Alam.

Mak Cik: Oh.. Hmm. Panas betul hari ni kan. Dah macam puasa rasanya.

Saya: Haah. Tengahari macam ni terik, kalau petang hujan lah tu.

Mak Cik: Haa. Sekarang hujan lebat dah tak ikut musim, bila-bila masa saja.

Saya: Ye betul tu Makcik. Sekarang kat mana-mana je hujan. Tak kira tempat dah. 

Mak Cik: Hmm. Itulah, yang sebenarnya Allah nak tunjukkan, kiamat dah nak dekat dah.

Saya tersentak. Mengalih pandang ke arah Makcik tu dan saya senyum seketika.

Saya: Hmm. Betul Mak Cik, bila dah macam ni, kiamat semakin dekat.

Mak Cik: Itulah pentingnya kita belajar agama, amalkan al-Quran, jangan tinggal ibadah. Setiap hari kena baca Al-Quran, sedikit pun jadi yang penting setiap hari jangan tinggalkan.

Saya: Yup. Biar sedikit yang penting istiqomah kan Mak Cik? 

Mak Cik: Haah. Kita pun kena selalu bersedekah, tolong orang susah. Harta yang kita ada semua ni kita tak akan bawak ke kubur, semuanya akan tinggal.

Saya: Haah. Takde satupun yang kita bawak kecuali amal ibadah kita.

Mak Cik: Haah. Tapi tengoklah orang sekarang, berlumba-lumba nak kumpul harta banyak-banyak. Bagi Mak Cik cukuplah ada rumah untuk berteduh, tak payahlah nak yang besar, dan cukuplah ada makan pakai yang cukup. Sebab semuanya sementara.

Saya: Saya sokong Mak Cik. Lagipun, semakin banyak harta kita, semakin susah kita nak masuk Syurga. Allah akan tanya semua harta-harta kita tu, dari mana, kita bagi orang miskin ke tak. Semua kena tanya.

Mak Cik: Betul tu. Jadi, cukuplah sederhana. Dan dalam hidup ni, jangan lupa untuk jaga solat kita. Perkara pertama yang Allah akan tanya.

Saya: Ye Mak Cik. Solatlah paling penting untuk dijaga.

Mak Cik: Di akhirat nanti, Allah tanya solat dulu, macamana solat kita dalam kehidupan kita.

Saya: Hmm. 

Mak Cik: Kita ni kalau dalam hidup, jangan panjang angan-angan. Kena selalu ingat mati. Kan?

Saya: Betul Mak Cik. Panjang angan-angan tak kan buat kita ke mana, bila ingat mati, kita akan selalu sedar.

Mak Cik: Mak Cik kalau ingat mati, dah tak rasa dunia ni. Lupa hal dunia. Risau dengan nasib kita di Akhirat nanti.

Saya: Allah...

Saya diam merenung jauh ke depan. Bermuhasabah seketika. :'(

Mak Cik: Eh. Tu bas apa tu?

Saya menjengah bas yang datang. 

Mak Cik: Bas Mak Cik lah. Okaylah nak. Mak Cik pergi dulu ye.

Saya: Okay Mak Cik. Assalamualaikum. Terima Kasih Mak Cik. 

Saya menyalami Mak Cik itu dan menghadiah senyuman tanda sangat-sangat Terima Kasih.

Mak Cik itu turut senyum. Saya Bahagia. :)

~Allahu Allah. Terima Kasih yang SANGAT ya Allah kerana mengirimkan Mak Cik ini untukku.

~Aku seperti merasa Mak Cik itu 'utusan' Allah untuk mengingatkan aku tentang dunia ini yang Hanya Sementara.

~Allah. Aku Mencintai Mu! :')

Sebar Bahagia~

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana Sebar Bahagia. Teruskan Memberi!