Wednesday, November 7, 2012

Dialog: Saya Tak Sesolehah Yang Kamu Sangka!


Seorang sahabat mendatangi saya dengan senduan. Ada sesuatu yang memberati dirinya.

Saya: Awak kenapa?

Sahabat: Saya..saya..

Airmata berlinangan. Senduan masih kuat. Saya membiar.
Seketika keadaannya mereda, saya bertanya lagi.

Saya: Awak ok?

Sahabat: Hmmph.

Saya sekadar memandang ke hadapan, membiarkan dia melayani dirinya dulu.
Jika mahu berkisah, berkisahlah sahabat.

Sahabat: Awak.. Nak kongsi sesuatu dengan awak boleh?

Saya mengalih pandang. Senyum.

Saya: Yep. Boleh sangat. Apa dia?

Sahabat: Hati saya rasa berat. Rasa beban.

Saya: Kenapa? Ada masalah berat?

Sahabat: Mm,. saya tak taulah berat ke tak ni. Tapi bagi saya, bendanya cukup membebankan saya.

Saya: Apa dia? Ceritalah.

Sahabat: Awak pernah dianggap solehah?

Saya: Dianggap solehah? Maksud?

Sahabat: Maksudnya, orang sekeliling awak semua kata yang awak ni solehah, baik.

Saya: Ermm. Pernah kot. Kenapa?

Sahabat: Saya letih. Saya letih dengar orang sekeliling kata saya ni baik, saya ni solehah, saya ni begini-begini, begitu-begitu.. sedangkan, mereka tak tahu buruknya saya.

Saya: Bukan memang betul ke awak baik?

Saya senyum.

Sahabat: Memang orang yang tengok kita, nilai kita, tapi hanya kita yang tahu baik buruk kita. Mereka cuma nampak yang zahir, yang dalam-dalam? Saya je tahu.

Saya: Jadi maksudnya awak ni tak baik?

Sahabat: Ya. Saya bukanlah sebaik yang awak dan semua sangka. Saya bukanlah wanita yang solehah seperti mereka anggapkan. Saya banyak dosa. Terhimpun segala noda dan dosa, tapi mereka tak tahu.

Saya: Oh..

Sahabat: Hanya kerana saya selalu update status kat FB yang baik-baik, saya buat entri baik-baik kat blog, mereka sudah mengatakan saya baik, saya solehah. Padahal mereka tak tahu yang sebenar. Awak, saya terbeban dengan anggapan mereka.

Saya: Itukan doa. Kenapa awak terbeban sangat?

Sahabat: Saya risau. Takut-takut saya tidak seperti yang mereka sangka, pada akhirnya kalau mereka tahu segala buruk saya, mereka akan menghina saya.

Saya: Jadi sekarang awak nak apa?

Sahabat: Saya nak mereka berhenti bercakap. Saya bukanlah solehah, saya tak baik seperti yang mereka sangka. Sedang kadang-kadang saya kalau update status kat FB pun saya selalu saja-saja, bukan nak berkongsi pun, saja nak orang like. Nah, mereka tak tahu benda ni. Saya tak ikhlas. Saya tipu dalam kebaikan.

Sahabat saya tertunduk menangis. Saya hiba.

Membiarkan dia hanyut seketika dan saya mencari kata yang sesuai. Helaan nafas saya lepaskan.

Saya: Awak. Saya nak cakap sesuatu boleh?

Sahabat saya mengangguk serta-merta memandang saya dengan mata yang bengkak.

Saya: Awak memang baik tau tak?

Sahabat: Aaa?

Saya: Orang yang baik akan merasa dan menilai dirinya. Orang yang baik tidak akan hanyut dengan pujian, tetapi akan sentiasa menghitung-hitung dirinya.

Sahabat: Tapi.. saya..

Saya: Jap. Bagi saya habis cakap dulu ye.

Sahabat: Ok..

Saya: Kalaupun betul kita ini tidak baik dari pandangan kita, adakah ianya benar? Lupakah kita penilaian yang sebenar adalah dari Allah? Kalau dikira-kira, hanya Allah yang memahami kita. Kadang-kadang, kita sendiri tak mengenali diri kita.

Lagi satu, apa yang orang kata itu anggaplah sebagai doa. Dan kita berdoalah agar apa yang mereka kata itu akan benar-benar menjadi. Tak perlu bebankan hati kita dengan penilaian manusia, sebab, yang kita cari adalah pandangan Allah, bukan pandangan manusia.

Sahabat: Macamana dengan dosa-dosa saya? Saya sentiasa rasa tak layak dipanggil solehah.

Saya: Dosa-dosa kita adalah aib kita. Biarlah Allah yang menentukan itu, pohonlah pada Allah agar aib kita itu ditutupNya. Tak perlu untuk kita ceritakan pada orang lain semata-mata untuk menyakinkan orang lain yang kita ni tak solehah. Ingat, diri kita juga punya hak dari kita. Kita wajib tutup aib kita sendiri. Dosa kita tanggungjawab kita, serahkan pada Allah semuanya.

Sahabat: Jadi, biarkan orang terus cakap yang saya ni baik? Saya ni solehah?

Saya: Yup. Apa orang nak kata itu adalah luar kawalan kita. Bersyukurlah bila mereka cakap yang baik-baik, InshaAllah itu akan menjadi doa. Awak tak payahlah nak risau-risau ye.

Sahabat: Pasal keikhlasan hati saya bila update status dan blogging tu?

Saya: Hmm. Muhasabah diri balik. Pada awal melakukan kebaikan, mungkin kita kelihatan hipokrit dan 'terpaksa'. Apa yang kita mampu lakukan, teruskan je walau dalam keadaan terpaksa. InshaAllah, bila kita sentiasa dalam melakukan kebaikan, keikhlasan tu akan datang sendiri. Dengan syarat, kita memang berazam untuk ikhlas. Macam solat juga, kecik-kecik dulu kita ikhlas ke nak solat? Kita terpaksa kan? Mak paksa solat, ayah paksa, cikgu paksa, sebab kena paksa kita solat. Sekarang, kita solat sebab terpaksa ke?

Sahabat saya menggeleng perlahan.

Saya: Nah, kalau begitu teruskan je. InshaAllah, lama-lama nanti, hati jadi malu jika tak ikhlas. Kita sabar, doa dan usaha untuk ikhlas sedikit demi sedikit.

Saya mengusap-usap belakang sahabat saya, dengan harapan ada sedikit ketenangan menjengah hatinya.

Sahabat: Hmm. InshaAllah. Terima kasih awak.

Saya: Sama-sama. Apapun, awak sentiasalah doa agar awak benar-benar menjadi seperti anggapan mereka. Bersangka baiklah ye.

Sahabat: Ye, baiklah awak yang comel.

Saya: Hehe. Comel ke saya? Saya comotlah.

Sahabat: Comelll sangattt. Hehe.

Saya: Hehe. Ye lah tuu.

Sahabat: Awak, saya sayang awak. Terima kasih tau. Saya lega sangat.

Saya: Allah..., saya sayang awak juga. Syukurlah, Allah yang bagi lega. Bukan saya.

Sahabat: Allah hantar awak untuk saya.

Saya terdiam.
Menitis air mata.

Tidak berkata apa,
kami berpelukan.

:')

Nota sahabat solehah:
Usaha untuk jadi baik, usaha untuk jadi solehah.
Baik dan solehah bukanlah destinasi tetapi suatu proses tidak berpenghujung sehinggalah kita menapak Syurga.

Jika mereka berkata dirimu solehah, aminkan lah, terus dan terus berdoa agar kata-kata mereka benar menjadi kenyataan.

InshaAllah. ^__^

Sebar Bahagia! ♥

2 comments:

  1. Assalam...doakan kita semua menjadi solehah ;) betul, kadang2 orang di sekeliling anggap kita baik dan solehah kerana pakaian kita, tapi hati kita kadang2 tidak seperti yang mereka sangka. dan kadang2 kita jadi takut dengan kata2 orang. benar kata saudari, mungkin itu satu doa. terima kasih sis...semoga kita dirahmati Allah...

    ReplyDelete
  2. Wslm..

    yup. jadikan ia doa. :)

    moga Allah redha akan kita semua. :)

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana Sebar Bahagia. Teruskan Memberi!