Sunday, March 24, 2013

Boleh tolong?


Assalamualaikum. :)

Selalu saya dapati dimana-mana, ada segelintir isteri yg mengadu bila meminta suami membuat kerja rumah, suami liat takmahu tolong.

Segelintir saja. :)

Liat kenapa?

Hmm. Sebelum kita tuding jari pd suami dan tuduh suami berat tulang, cuba recheck diri kita. Cuba fikir, apa yg tak kena pd kita sehingga suami enggan tolong kita?

Komunikasi.
Ya, komunikasi.

Cuba reflect cara komunikasi kita dgn suami.
Bagaimana?

Lembut?
Sopan?
Kasar?
Menyindir?
Terus-terang?

Ha, itu mempengaruhi tindak tanduk suami kita.

Apa yang kita beri pada suami, itulah yang kita dapat.

Bg saya, suami saya sangat ringan tulang. Mintak tolong sikit, dia pasti membantu. :)

Tipsnya mudah je.
Berterus terang dgn suami, jangan berselindung, takpayah berlapik-lapik.

Dan bila meminta tolong, jangan berbentuk mengarah atau memerintah.

Tunjukkanlah yg kita ni 'lemah' dan memerlukan bantuan suami yg gagah dan hensem.

InshaAllah, mereka akan berasa 'ada' dan dihargai. Dan bukanlah 'kuli' bg kita.

:)

Saya: Abang sayang, boleh tak tolong sayang buangkan sampah ni nanti?

Suami: Boleh sayang.

Saya: Terima kasih..

*suami senyum penuh bermakna*

ha, mudah kan?

Oh ya, jangan sesekali berlapik mcm ni:

"Alah, sampah dah penuh lah bang. Daripada semalam tak buang."

Dan, jangan juga mengarah:

"Abang, nanti buang sampah k. Jangan lupa!"

ingatlah duhai isteri, tugas kita adalah utk melayani suami dgn baik. Dari semua aspek. Maka, perelokkanlah perkataan kita. :)

InshaAllah. :)

Sebar bahagia. :)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana Sebar Bahagia. Teruskan Memberi!