Friday, February 22, 2013

Memanfaatkan Melatah


Assalamualaikum. :)

Melatah.
Awak melatah?

Saya melatah.
Tapi tak teruk dan tak berpanjangan.
Setakat akan mengeluarkan perkataan bila terkejut.
Ermm, adakah itu dikira melatah?

;)

It's normal. Kot. Kan?
Maybe.

Ok, pada entri kali ni, saya cuma nak kongsi, tips untuk istiqomah bercakap perkataan yang baik-baik.
Pernah tak awak semua melalui pengalaman dimana 'tersiksa' untuk menghilangkan tabiat bercakap benda yang tak baik?

Tak pernah?
Ke tak perasan?
Ke memang tak mahu perasan?
Hehe. Mana-manalah. :)

Okay, maksud saya, perkataan-perkataan 'biasa' (yang kita anggap biasa, tapi sebenarnya tak beri manfaat) yg selalu kita tuturkan secara sengaja atau tak sengaja menjadi habit kita tetapi pada masa yang sama, kita nak hilangkan. Sedikit demi sedikit.

Tapi....susah nak hilangkan.

Contoh?

Bila terkejut, kita sebut "Oh mak nenek kau." , "Opocot mak kau" , "Cilake..", "Adooiii" , etc.
Bila suka atau excited sangat "Best gilerrr", "Cantik gilerrr" , "Mantap siot..." , etc.

Dan lain-lain.

Pernah tak alami perasaan yang awak nak hilangkan perkataan macam tu dlm kehidupan awak?

Hmm, kalau pernah, meh saya nak kongsi satu tips macamana nak hilangkan dan istiqomah cakap benda baik.

:)

Tipsnya mudah je. Kita manfaatkan melatah. :)

Mulakan pada saat ini, hari ini, Pertama, bila awak terkejut atau melatah, berselawatlah. Ucapkanlah salawat ke atas nabi. :)

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Boleh? :)

Pernah dengar orang berselawat bila terkejut? Ha, cubalah. :)
Saya dan suami mengamalkan itu. MashaAllah, best. :)

Kemudian, selain daripada salawat, awak juga boleh ucap "Innalillahiwainnailaihirojiun" bila terkejut. Yang ni, lebih pada kalau terjatuh ke, tersadung ke, pendek kata yang melibatkan kemalangan tak kiralah kecil ke besar.

Ucapan ni tak semestinya ada kematian ke baru ucap. :)
Kalau pinggan terjatuh pecah pun kita boleh ucap. :)

InshaAllah, ia akan mengingatkan kita kepada fitrah yang kita ini datang dari Dia dan akan kembali pada Dia. :)

Selain daripada dua ucapan tu, melatah lah perkataan baik-baik yang lain macam "Allah" , "Astaghfirullah" , "Allahuakbar" , dan lain-lain. :)

InshaAllah, bila kita biasakan sebut nama Allah, kita akan automotically ingat Allah dan secara tidak langsung akan menghindarkan kita dari sebut perkataan yang takda manfaat.

:)

So, kita akan 'terkawal' dari tidak menyebut perkataan-perkataan buruk tadi. :)
Sebab apa? Sebab kita ingat pada Allah :)

Mudah kan?

Oh ya, kenapa kita kena hilangkan perkataan-perkataan yang takda manfaat tadi tu?
Sebab, perkataan yang takda manfaat tu hanya akan menghitamkan hati kita, dan membuatkan kita jauh dari Allah.

Astaghfirullah. Tak mau lah. Kan?
Kita nak dekat-dekat dengan Allah je. :)

Alhamdulillah :)

Boleh ikut?
InshaAllah. :)

Saya dah cuba dan ianya Alhamdulillah membuatkan saya istiqomah untuk cakap benda baik dan mengelakkan saya cakap benda tak baik. :)

Saya pun lebih terdidik macam ni bila melihat indahnya akhlak suami saya yang sentiasa bersalawat bila terkejut. ;)
Alhamdulillah :)

Oh ya, ini cuma saranan dari saya, bukan dari hadis, bukan dari siapa-siapa.
Saya kira ini benda baik yang boleh dikongsi bersama :)

Moga ada manfaatnya untuk semua.
InshaAllah :)

Sebar Bahagia!

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana Sebar Bahagia. Teruskan Memberi!